Typ 2-diabetes och kost

Måste jag ändra mina kostvanor?

Att se över dina kostvanor kan hjälpa dig att må bättre och undvika att din sjukdom förvärras. Blodsockret ökar hos alla människor efter en måltid. Personer med diabetes kan inte ta hand om socker på samma sätt som en frisk individ, därför ökar blodsockret mer och förblir högt under en längre tid efter måltid vilket på lång sikt kan vara skadligt för kroppen. Med små förändringar i vardagskosten kan du påverka ditt blodsocker och din sjukdom på ett positivt sätt och därmed minska risken för framtida komplikationer.

Här är några handfasta råd som kan hjälpa dig förbättra ditt blodsocker:

Fördela måltiderna jämt över dagen med 3 huvudmål och 1–3 mellanmål. Ät långsamt och sluta äta när du är mätt.
Kroppens energibehov minskar med åldern. Minska portionsstorleken för att undvika viktuppgång. Ät mindre kolhydrater såsom bröd, pasta, ris och potatis.
Läs innehållsförteckningen och undvik livsmedel som innehåller mycket socker och snabba kolhydrater.
Snabbmat och halvfabrikat innehåller ofta mer snabba kolhydrater och är mera energitäta än hemlagad mat.
Grönsaker och rotfrukter innehåller mycket fibrer som är bra för blodsockret. Fiberrika grönsaker är till exempel rotfrukter (morot, rödbetor, kålrot, palsternacka), blomkål, broccoli, ärtor, bönor.
Frukt innehåller mycket fibrer och vitaminer och kan passa bra som mellanmål. Ät måttligt av sockerrika frukter, exempelvis dadlar, druvor och bananer.
Lär dig sambandet mellan kost, motion och blodsocker. Blodsockernivåerna stiger när du äter (hur mycket beror på vad och hur mycket du äter) och sjunker när du rör på dig.
Genom att mäta blodsockret före och efter måltid kan du lära dig hur olika livsmedel påverkar ditt blodsocker.
Undvik
Välj istället
Söta drycker som saft, läsk och juice
Vatten eller mineralvatten
Chips, salta pinnar och mjölkchoklad
Nötter eller mörk choklad
Vitt/Ljust bröd
Fullkorns- eller hårt bröd
Potatismos/Vitt ris
Kokt potatis/råris/vildris
PP-LD-SE-0173 | Oktober 2018
Oktober 2018
Top